Wikia

Commandeer je hondje en blaf zelf
―Amber

Amber Rosenbergh is een van de hoofdrolspelers in Vlaams-Nederlandse jeugdserie Het Huis Anubis (2006-2009). Ze wordt vertolkt door Iris Hesseling.

Achtergrond Edit

Uiterlijk Edit

Ze heeft blond haar en grijze ogen.

Persoonlijkheid Edit

Amber is nogal naïef en doet vaak dingen zonder nadenken. Ze is erg ijdel en durft weleens te liegen over haar gewicht, zoals ze deed in seizoen 3. Ze kan soms erg fel zijn, maar desondanks is ze zeer loyaal t.o.v haar vrienden. Ze weet ook snel wie te vertrouwen is en wie niet.

RelatiesEdit

Amber had in het begin van seizoen 1 een relatie met Mick, maar deze ging uit. Ze kreeg pas veel later een relatie met Appie, pas aan het eind van de derde film.

Verschijningen Edit

Seizoen 1Edit

Als Nienke in het huis komt wonen, is ze in eerste instantie woest om Nienke aan te treffen op haar kamer, die ze deelt met de vertrokken Joyce Van Bodegraven.

Ze heeft op dat moment eveneens een relatie met sportman Mick. Later blijkt dat Mick meer interesse heeft in Mara dan in haar, waardoor Mick en Amber een knipperlicht relatie krijgen. Als Amber niet op haar afspraakje verschijnt met Mick, maakt Mick het uit. Amber doet alsof ze over hem heen is, maar in werkelijkheid is dit niet zo.

Later in de afleveringen vindt ze dat Nienke nogal mysterieus doet. Als ze Nienke op een avond betrapt, met dat Nienkes bed leeg is, kan Nienke niks anders doen dan alles vertellen aan haar. Ze richt uiteindelijk samen met Fabian en Nienke de Club van de Oude Wilg op. Amber en Nienke worden beste vriendinnen.

Halverwege het seizoen doet Amber mee aan het schoolvertegenwoordigerschap om Mara te jennen en met als doel Mick terug te winnen. Als Amber campagne moet voeren, heeft ze verminderde aandacht voor de club, dit tot enorme ergernis van Fabian, Patricia en Nienke. Vanwege deze campagne doet ze erg gemeen en heel onaardig tegen Mara. Ze is ervan overtuigd dat ze het schoolvertegenwoordigschap zal winnen. Met dank aan haar vrienden weet ze de eerste opdracht, een themamiddag organiseren, te winnen. Als de strijd voorbij is geeft ze toe aan Nienke dat ze vreselijk gemeen is geweest tegen iedereen, en in het bijzonder tegen Mara. Ze biedt haar excuses aan, aan Mara die haar gelijk alles vergeeft. Als Mara haar overwinningstoespraak houdt, mag Amber van haar het bal alsnog organiseren.

Aan het eind van het seizoen hoopt ze dat Jason haar zal uitvragen voor het bal, maar helaas gaat Jason met Esther naar het bal. Als reactie hierop rent ze huilend naar de toiletten, wetend dat Nienke gelijk had en dat je met je leraar niet naar een bal gaat. Wat later in de toiletten, staat Appie voor haar neus die zegt: "Prinsessen zoals jij gaan toch niet alleen naar zo een bal? Kom we gaan dansen". Waarna ze er samen naartoe gaan.

Seizoen 2Edit

Amber heeft het even gezellig met Mick, maar als hij haar wilt kussen begint ze hem te vermijden.

Later in het seizoen schrikt ze zich rot als blijkt dat Jason in het buitenland zal gaan werken. Jason meldt echter dat zijn leerlingen voor hem een karaokewedstrijd mogen organiseren bij wijze van een afscheidsfeestje. Amber neemt de volledige organisatie van het feest op zich, maar er ontstaan twee problemen: Jasons favoriete zangeres, Jucile Flinterbottom, zou komen optreden maar druipt af voor ze haar optreden kan starten en Fabian is woest op haar wanneer ze de club voor het feest als een blok laat vallen. Als het feest voorbij is, heeft ze weer alle aandacht voor de club.

Zo steelt ze samen met Appie kostbare Egyptische dominostenen die de club nodig heeft voor hun volgende opdracht. Helaas gooit Amber onbewust roet in het eten als ze haar sleutels vergeet in de antiekzaak van Pierre Marrant, Fabians oom. Gelukkig voor Amber springt Fabian voor haar in de bres, en komt hij tot een goede overeenkomst met zijn oom.

Halverwege het seizoen komt ze samen met Appie te weten dat Victor werkt voor Raven. Een paar afleveringen later zorgt ze samen met Appie voor luiten en een tweeling die ze nodig hebben voor de Egyptische liefdesdans, die ze moeten doen als volgende opdracht op de geheime wand.

Op een mooie dag raakt Amber haar mooie roze sjaaltje kwijt, die wordt teruggebracht door Jeroen en Jeroen geeft haar een compliment over de sjaal waardoor Amber deze weer heel vaak gaat dragen. Helaas weet ze niet dat Jeroen een microfoontje in de sjaal heeft in aangebracht. Als Amber en Appie bezig zijn met een aura camera te maken voor de volgende opdracht morst Appie zwarte verf op de vloer, die hij dan weer wilt opruimen met haar sjaal. Als Appie de sjaal wilt uitwassen in de badkamer, vindt hij het microfoontje. Amber is woest om de sjaal, maar ook dankbaar dat Appie het microfoontje heeft gevonden.

Als Amber Nienke helpt met haar problemen met Fabian, die veel lol heeft met Joyce, stelt ze Nienke gerust. Om Fabian in het oog te houden, stelt Amber voor dat ze onder een valse naam mee doet aan de 'Pugna Fysica' een belangrijke quiz, helaas loopt dit fout maar het eindigt goed tussen Fabian en Nienke

Als de club erachter komt dat ze alle drie over Amneris hebben gedroomd, besluiten Amber en Appie, Amneris te contacteren. Ze doen dit in de badkamer. Ze zijn bang voor de geest, maar Amneris laat hen weten dat niet Nienke, maar Noa de uitverkorene is. Het duo haast zich naar Noa's kamer, maar het blijkt dat Noa is ontvoerd door Raven en Vera. Ze vinden wel de bloedlijn onder Noa's bed.

Een paar uur later blijkt dat ze het steentje van het medaillon nodig hebben en moeten braden tot deze de kleur van Ra heeft, zodat ze het exacte tijdstip te weten komen, wanneer Noa de graal en het medaillon moet vasthouden. Ze gebruiken hiervoor hout van het bureautje Van Hennegauwen. Als Nienke de rook inademt valt ze flauw, als ze terug bijkomt weet ze te vertellen waar Noa is.

De club racet ernaartoe om Noa te helpen, met hulp van Jeroen komen ze het tijdstip te weten: zonsopgang. Amber en de club komen erachter dat t Wolf de man met het ravenmasker is. Als Raven Jeroen dreigt te stikken, vervult Noa haar lot. Als Tout en Amneris terug verenigd zijn, komen Nienkes en Fabians oom terug bij en is de vloek opgeheven.

Seizoen 3Edit

Amber reist samen met Nienke, Fabian en Appie af naar Egypte om de graal (de schat) terug te brengen naar de liefdestombe van Toet en Amneris. Als Nienke een kistje vindt in de tombe, wilt Amber absoluut niet dat Nienke het kistje meeneemt. Fabian en Nienke zijn het hier volledig mee eens, maar Appie neemt het stiekem toch mee.

Nadat de kamers door toedoen van Victor Sr zijn verwisseld, moet ze op zolder slapen. Dit maakt haar boos en woest tegelijk. Ze besluit haar vader te bellen om te klagen maar ook hij is woest op haar. Victor jr. heeft blijkbaar de afschriften gevonden van hun reis naar Egypte en Ambers vader is hier niet over te spreken. Haar vader geeft haar straf: geen zakgeld voor de komende twee weken.

Ze maakt ruzie met Appie. Hij wil niet dat Amber het kistje laat zien aan de leiders van de club (Nienke, Fabian). Amber die zich schuldig voelt over het geheim dat zij en Appie delen, wilt het wel zegen tegen Nienke, vanwege Nienke haar levendige dromen. Als Amber het kistje uiteindelijk weet mee te grissen, onder de neus van Appie vandaan, laat ze het onmiddelijk zien aan Fabian en Nienke. De twee zijn boos op Appie, maar zorgen ervoor dat Appie de club niet verlaat. Als duidelijk wordt dat de vier een visioen hebben gehad, over de stervende Noa, besluiten ze alsnog om De Traan Van Isis te zoeken. De eerste keer dat het team de gang betreed, loopt Amber iets te ver door, waardoor een hek haar blokkeert. Ze raakt gelijk in paniek, maar als ze één stap achteruit doet, gaat het hek weer omhoog. Ze panikeert later opnieuw, als blijkt dat ze haar oog kwijt is, en kan niet mee. Gelukkig voor haar vinden Fabian en Nienke haar oog terug in de gang, waardoor duidelijk wordt, dat Victor in de gang is geweest.

Als duidelijk wordt dat Patricia terug bij de club wilt, is Amber woest. Onder druk van de andere clubleden accepteert ze Patricia terug, maar blijft Patricia wantrouwen.

Amber slaagt in paniek als de club de doodsbedreigingen lezen van Victor Senior. De groep moet van de traan afblijven. Ze is woest als Appie reageert door te zeggen dat ze misschien beter de traan, met rust zouden laten. Amber noemt hem vervolgens een 'superwatje'. Ambers paniek is nog niet voorbij, doordat ze zichzelf de schuld geeft van de verdwijning van Appie. Fabian vindt later Appie's gsm in De Geheime Gang , maar Appie is alweer weg. De volgende morgen ontmoet Amber een vreemde jongen, die beweerd Appie te zijn. Omdat ze de jongen niet geloofd, onderwerpt ze hem uitvoerig aan tests, zo ook een DNA-test. Als Appie de naam 'Nancy ninja' herinnerd, geloofd Amber hem eindelijk. Zo ook Patricia en Nienke, behalve Fabian, die nog altijd denkt dat de nieuwe Appie, Jan De Wit is.

Het 'moderne kerstverhaal', bedacht door Amber zelf, wordt gekozen als thema van de kerstmusical. Amber heeft de belangrijkste rol, zij is de verteller. De muscial flopt echter en Amber moet snel naar het huis, want Rufus is met Noa in de gang, en Fabian is der achter aan. Helaas zijn Nienke, Patricia en Amber te laat. In de hal liggen Noa en Fabian bewusteloos op de grond. Amber schrikt zich rot als blijkt dat Noa's handen rood zijn. Ze heeft de steen van Nephthys in de Geheime Gang, aangeraakt.

Op bevel van Nienke zorgt ze er samen met Patricia voor dat Noa's handen schoongemaakt worden. Als Trudie arriveert, vragen ze haar een ambulance te bellen. Kort erna worden Noa en Fabian meegenomen naar het ziekenhuis. Als Amber aankomt in het ziekenhuis en duidelijk wordt dat Fabian in een diepe coma ligt en Noa een zware hersenschudding heeft, schrikt Amber hier van. Samen met de rest van de club, probeert ze uit te zoeken wat er met Fabian is gebeurd.

Ze is alles behalve blij als oom Ibrahim arriveert, omdat zijn geit een deel van haar kleren heeft opgegeten

Ze schrikt als ze hoort van de dokter dat Fabian is overleden (dit is niet zo Fabian wordt ontvoerd). Een dag later gaat ze samen met Nienke naar het ziekenhuis, om uit te zoeken waar Fabian is naartoe gebracht. Volgens zijn dossier in de computer stond Fabian als donor ingeschreven, en is hij naar een groter ziekenhuis gebracht. Fabian zijn 'begrafenis' volgt een paar dagen later, waar Amber Nienke zo goed mogelijk steun bied. Na de afloop van de begrafenis biecht Patricia eindelijk alles op. Ze legt uit dat zij, de club verraden heeft. Amber is verstomt van alle informatie die Paticia heeft achtergehouden. Ze is echter geschrokken, als Nienke uitlegt dat ze met de club wilt stoppen. Met Appie probeert ze Nienke te overtuigen om door te gaan, maar Nienke houd voet bij stuk. Zelfs Jeroen zou graag hebben, dat Nienke doorgaat met de club. Hij wil ineens samenwerken, maar Amber vertrouwt het voor geen haar.

Als Amber op het punt staat te vertrekken naar school, gaat plots de telefoon af. Amber neemt op en kan haar oren niet geloven, het blijkt Fabians stem te zijn. Ze probeert dit meerdere malen, aan Nienke te vertellen, maar haar beste vriendin heeft er gaan oren naar. Amber besluit naar het ziekenhuis te gaan, om haar verhaal te vertellen tegen een vriendelijk arts, maar deze doet nogal vreemd.

Als ze samen met Appie en Jeroen, naar De Geheime Gang gaat om de volgende proef te bekijken. Ze is wat te impulsief en raakt ze de proef (een orgel) aan. Helaas wordt ze door het orgel geëlektrocuteerd en verliest het bewustzijn. Na een paar minuten komt ze bij maar gedraagt zich heel vreemd, en lacht met alles.

Amber vindt het raar dat Victor Senior (ze weet niet dat het senior is) alle spiegels heeft weggehaald behalve, de spiegel in de badkamer. Ze wil snel haar make-up bijwerken. Ze ziet Junior in de spiegel, en Senior die plots achter haar staat. Uit schrik 'valt' ze op de grond, waarna ze weer helemaal zichzelf is. Ze is boos als blijkt dat zij onbewust haar kleren, aan de veiling heeft geschonken. Ze holt als een bezetene terug naar school, om haar kleren terug te halen. Aangekomen op school krijgt ze te horen van Joyce, dat ze haar kleren pas na twee dagen terug zal krijgen. Ze doet ook niet meer overdreven lief tegen Appie.

Amber en de andere leden van de cub, beseffen dat de tijd dringt. Ze gilt als blijkt dat Noa, haar benen niet meer kan bewegen. Wat later wordt duidelijk dat een arts, de doodzieke Noa naar de zolder heeft gebracht. Ze herkend de arts het blijkt om Jakob Van Den Berg de gaan. De geheimzinnige dokter uit het ziekenhuis. Amber vertrouwt het niet en volgt Jakob, hij leid haar naar zijn villa. Ze schrikt zich rot als ze Matthijs eveneens, in de villa ziet.

Seizoen 4Edit

Amber brengt haar clubleden, op de hoogte van haar ontdekkingen. Kort erna gaat ze samen met Nienke, Appie en Jeroen naar de villa. Nienke verdwijnt echter plots. Later wordt duidelijk dat ze gepraat heeft met Matthijs. De jongeman zou haar bellen, maar het beloofde telefoontje komt gewoon niet. Die avond ontdekt ze dat Appie en Jeroen, bezig zijn met het uitvoeren van hun eigen plan. Samen met Nienke vangen ze de twee via een groot net, waarna ze hen mee terug nemen naar het huis. Gelukkig belt Matthijs uiteindelijk toch. Nienke spreekt in haar eentje af met Matthijs in het park. Appie zorgt ervoor dat Nienke een zender mee heeft. Samen met Appie en Jeroen luistert, ze mee. Intussen worden ze afgeleid door een vreemd pakket, dat Jeroen heeft gekregen van Zeno Terpstra. Er blijkt een videoboodschap in te zitten. In deze boodschap legt Zeno uit, dat ze Noa niet kunnen redden totdat ze de traan gezuiverd hebben. Deze drie liefdestappen, staan in drie papyrusrollen. Twee ervan liggen nog in Egypte. Jeroen weigert naar Egypte te gaan, wat Amber laf vindt.

Later ziet Amber, Fabian eindelijk terug na lange tijd. Fabian wil uitzoeken hoe ze zowel Noa, als Matthijs zijn moeder kunnen redden. Voor de eerste liefdesstap moet de club iemand 'loslaten'. Amber beseft snel dat het om Trudie gaat, zodat ze naar Marokko kan om bij Ibrahim te zijn. Ze overtuigt Victor samen met Appie om Trudie te laten gaan. Trudie moet besproeid worden, met water gemaakt van de Egyptische waterlelie. Appie en Amber worden bijna betrapt, door een plantenkweker maar slagen erin de lelie te stelen. Het afscheidsritueel lijkt in de soep te lopen, doordat Danny het irritante neefje van Victor het water gemaakt van de Egyptische waterlelie afpakt. Amber heeft gelijk een enorme hekel aan hem.

TriviaEdit

GalerijEdit